VM I DOHA: Christian Mundt om Johanna Bäcklund ”Vi har gjort allt vi kan”

Johanna Bäcklund, Runacademy IF, debuterar i landslaget på fredag när den kvinnliga VM-maran går av stapeln i Doha. Det är också tränaren Christian Mundts första adept att tävla för landslaget, och han berättar om sin framgångsrika maratonkod, förberedelserna och förhoppningarna inför VM men också de extrema förberedelser som de har gjort inför det extrema maratonloppet.

Text: Jessica Österberg, Löparlivet

Foto: Deca Text&Bild

I våras sprang Johanna Bäcklund, Runacademy IF, Hamburg marathon med siktet inställt på VM-kval. Tiden 2:35.10 var under kvalgränsen men samtidigt hade tre svenskor sprungit snabbare än Johanna 2019; Hanna Lindholm/Huddinge AIS 2:29.34, Charlotta Fougberg/Ullevi FK 2:29.40 och Mikaela Arfwedson (f.d. Larsson)/Spårvägens FK 2:31.40, vilket gjorde att det kom att dröja till efter Stockholm marathon, där Johanna tog SM-silver, innan hon blev officiellt uttagen. Både Hanna och Mikaela har tackat nej till VM. Den svenska maratontrion som springer VM i Doha består slutligen av Charlotta Fougberg, Johanna Bäcklund och Cecilia Norrbom, Spårvägens FK, som sprang på 2:35.56 i Valencia 2018. För Johanna och tränaren Christian Mundt blev det ett glädjande besked med VM-start:

– Jag visste att Hanna, Mikaela och Charlotta hade snabbare tider än mig och att jag därav låg som första reserv. När Mikaela tackade nej så var platsen min och jag tvekade aldrig att ta chansen att få representera Sverige. Det känns väldigt stort och spännande att få springa i landslaget och på ett VM dessutom, speciellt då jag började satsa på VM för enbart ett år sedan när jag och Christian inledde vårt samarbete, säger Johanna.

– Det känns jättekul och spännande. Det är ärofyllt att få springa i landslaget och i stora mästerskap. Det är delvis därför man håller på, både som aktiv och tränare, säger Christian Mundt vars adept Johanna är den första som har blivit uttagen till VM.

– Jag hoppas och tror att det blir fler mästerskap för mina aktiva, men Johanna är först ut, tillägger Christian.

Christian Mundt och Johanna Bäcklund i Doha. Foto: Privat

Jag visste att Hanna, Mikaela och Charlotta hade snabbare tider än mig och att jag därav låg som första reserv. När Mikaela tackade nej så var platsen min och jag tvekade aldrig att ta chansen att få representera Sverige. Det känns väldigt stort och spännande att få springa i landslaget och på ett VM dessutom, speciellt då jag började satsa på VM för enbart ett år sedan när jag och Christian inledde vårt samarbete

Johanna Bäcklund

Har Mundt knäckt maratonkoden?

Christian Mundt – är han tränaren som knäckt maratonkoden? Foto: Privat

För ganska precis ett år sedan kontaktade Johanna Bäcklund tränaren Christian Mundt och de inledde ett samarbete med sikte mot Valencia marathon vintern 2018. Det lyckade samarbetet resulterade i den mycket meriterande tiden 2:39.12 i Valencia och tillsammans siktade de vidare mot nya mål och VM-kval 2019 (läs mer om Johanna i Löparlivets tidigare intervju).

Christian har under några år drivit Team Mundt, ett privat löparteam, och knutit till sig många framgångsrika maratonlöpare. En stor del i den framträdande rollen som maratontränare har hans adept Martin Öhman, Hässelby SK, som 2017 tog SM-guld i maraton. Året efter tog ytterligare en ny adept SM-silver genom Caroline Almkvist, Hässelby SK. Andra långdistanslöpare som ingår i Team Mundt är bland andra Johanna Eriksson/Motala AIF, Kristofer Låås/Fredrikshofs FIF, Marcus Åberg/Hässelby SK, Sanna Mustonen/Hässelby SK och Carolina Wikström/Roslagens LK. Christian har själv en bakgrund som elitaktiv i Hässelby SK med rötterna i medeldistans.

– Jag har alltid varit intresserad av träningsplanering i stort och har studerat hur andra har gjort. 2014 började jag hjälpa Martin Öhman när han gick upp till maradistansen och tog SM-guld 2017. Efter det har folk hört av sig och velat ha min hjälp. Caroline Almkvist är den enda adept som jag har tagit kontakt med själv. Jag gissar att framgångarna för bland andra Martin och Caroline har bidragit till intresset för min träning, säger Christian.

Att många av hans adepter – inte minst Johanna som ska springa VM i maraton – har lyckats inom långdistanslöpning är helt klart. Vilken är maratonkoden som Christian har knäckt?

– Grunden i min träningsfilosofi är att alltid utgå från individen och dennes förutsättningar. Vi försöker hitta lämpliga strategier för att nå målsättningarna. Generella förändringar som jag har gjort hos mina aktiva är att skapa en smartare periodisering, höjt deras aeroba bas, tillfört nya moment i träningen som tidigare saknats för att utveckla dessa kvaliteter och tillfört ett block med specifik träning sista sex till tio veckorna, förklarar Christian.

Ur ett träningsperspektiv lyfter Christian att man som i andra friidrottsgrenar måste träna specifikt för att bli bra på maraton. Det innebär att han bygger upp träningen i block fördelat på grundfas, förberedande fas och specifik fas, där grund- och förberedande fas är till för att bygga tillräckliga förutsättningar för den specifika fasen, vilket kan innebära tillräcklig volym, förbättra uthållighet och stärka motorn.

– Den specifika fasen handlar om att förbättra uthålligheten i sin tävlingsfart, det vill säga specifik uthållighet. Det kan innebära långpass i högre farter eller långa intervaller i maratonfart samtidigt som det är viktigt att underhålla de kvalitéer som vi har byggt upp på vägen hit. Det handlar om att vänja kroppen vid att prestera i tävlingsfart men också att förbereda den aktiva både fysiskt och mentalt på vad ett maraton innebär. Kvalitetspassen brukar bli ganska omfattande och det kan bli ett eller två pass per vecka beroende på hur lång återhämtning som krävs mellan passen. Återhämtningen är individuell och därför kör inte mina aktiva kvalitetspass någon specifik dag, berättar Christian.

För att bli bra på maraton är Christian av övertygelsen att tränaren måste ha ett helhetsperspektiv över den aktive och samtidigt ha en långsiktig och tydlig träningsplan för hur de ska nå målen.

– Genom att ha en långsiktig träningsplanering får du en bättre kontroll vad du ska göra i olika perioder och har dessutom lättare att anpassa träningen till förändringar. Utöver det får man titta på aspekter utanför träningen men som har stor påverkan dels återhämtning, med tillräcklig vila, sömn och behandlingar, dels kost, såsom timing, energi och vad du äter, men även för mentala strategier, säger Christian som har byggt upp ett team med terapeuter och experter runt sina aktiva för att skapa just dessa förutsättningar.

Efter SM-silver i Stockholm Marathon blev det klart att Johanna tagits ut till VM. Foto: Deca Text & Bild

På väg mot VM-debuten

Johanna har haft en tuff tävlingsvår med Hamburg marathon följt av Stockholm marathon fem veckor senare.

– Vi chansade och gick för SM-medalj eftersom vi inte hade några tankar på att bli uttagna till VM vid den tidpunkten. Johanna tränade lugnt tre fyra veckor efter Stockholm och var rätt sliten efter två maror tätt inpå varandra. Vi minskade volymen något från vårens 17-17,5 mil till 16,5 mil i veckan. Vi har också minskat volymen på kvalitetspassen men istället har vi kört dem tätare. Det är för att jag inte tyckte att Johanna svarade som jag ville och gjorde därför några förändringar. Vi hade totalt 17 veckor på oss att förbereda inför VM, 13 veckor efter återhämtningsperioden, berättar Christian.

– Jag var väldigt sliten efter mina två tighta maror och vi reviderade planen många gånger innan det sen började lossa mer och mer från augusti då jag befann mig med familjen på Fuerteventura. Men vissa pass har känts tyngre och några pass riktigt bra, men jag har inte haft samma känsla som inför marorna i Hamburg och Stockholm, berättar Johanna.

Träningen, beskriver Christian vidare, har ändå gått bra och passen som ska genomföras har genomförts:

– Det har gått lite trögare överlag men det har varit en bra sommar utan pricken över i:et. Vi har även fått in en del värmeträning, dels träning utomlands dels med inslag av bastu före och efter passen och träning i marafart i underställ och vintertights varma sommardagar. Nyckeln i sommar har varit kontinuitet men vi har även gjort några viktiga pass såsom 16k@85>>100% x2 både för- och eftermiddagar, 30k@90% samt några pass kring maratonfart eller snabbare såsom 20x800m@MP/200m, 3x3k + 3x1k + 8x500m.

Som löpare lyfter Christian fram att Johanna är allround och har väldigt bra återhämtning. Att hon är mentalt stark och beredd att göra det som krävs utifrån rådande förutsättningar kan bli en framgångsfaktor under VM där maratonlöparna kommer att tävla under extrema förhållanden. Den allra viktigaste faktorn för de svenska maratonlöparna menar Christian dock är ett oerhört viktigt precamp i Doha, tio dagar:

– Klimatet måste upplevas innan man får en idé om hur det verkligen är. Att vi har vår precamp i Doha har nog gjort väldigt mycket för alla tre, Johanna, Charlotta och Cecilia. Det är svårt att förstå hur det är här nere om man inte har upplevt det. Det är över 30 grader varmt på nätterna och rejäl luftfuktighet, runt 70 till 80 procent. Det är jätteviktigt att få vara här och känna på det och träna i det och det verkar som att Johanna klarar av förutsättningarna bra. Loppet kommer att bli riktigt tufft.

Även Johanna håller med om att precamp har varit viktigt för henne:

– Det har varit nyttigt att vara på plats för att främst få känna på luftfuktigheten. Det är nåt helt annat än att det bara är varmt. Men även kunna vända på dygnet på ett lättare sätt när man ej är hemma med familjen och i alla vardagsrutiner. 

Johanna känns väl förberedd och formen börjar komma. Hon är pigg samtidigt som hon känns lugn och sansad inför uppgiften. Det känns positivt att efter varje pass blir kroppen lite mer anpassad för förutsättningarna här. Det ser bra ut.

Christian Mundt

Midnattslopp i extrema förhållanden

Formtoppningen inleddes två veckor innan start och innebär minskad volym, varav sista veckan cirka 50 till 60 procent av normal veckovolym. Johanna har dessutom fått springa fler dubbelpass än vanligt, framför allt under de sista tio dagarna på precamp i Doha. Nu är vi bara dagar från maratonstarten och förberedelserna i Doha, berättar Christian, har gått som planerat:

– Johanna känns väl förberedd och formen börjar komma. Hon är pigg samtidigt som hon känns lugn och sansad inför uppgiften. Det känns positivt att efter varje pass blir kroppen lite mer anpassad för förutsättningarna här. Det ser bra ut.

Under precamp i Doha har framför allt en viktig anpassning gjorts – maratonlöparna har fått ställa om dygnet eftersom starten av loppet kommer att gå vid midnatt.

– Eftersom man presterar som bäst på tider som man är van vid att träna och gärna inte mer än 12 timmar efter man stiger upp på morgonen är det nödvändigt att vrida dygnet så att Johanna. Det är en omställning att stiga upp kl 11 och gå och sova 01:30. Träningen har vi förlagt till kvällstid och har tränat kl 22:30, berättar Christian.

En viktig uppgift för Christian som tränare och coach har varit att ta fram en plan för salt och energi.

– I och med att man kommer svettas så mycket mer får man både göra en saltuppladdning, men du behöver också få i dig mer vätska än vanligt samtidigt som du får i dig energi. Jag har haft kontakt med Simon Gustavsson på Umara för att få hjälp med hur vi bäst lägger upp vätske- och energiintag men jag har också tagit hjälp av idrottssfysiolog Mikael Mattson för att få hjälp med hur vi ska anpassa oss till både värmen och dygnsomställningen, förklarar Christian.

– Jag försöker se till att vi fokuserar på det vi kan påverka och jag har tillsammans med Johanna gått igenom olika scenarior för loppet men också en plan för det mentala, hur Johanna ska hantera loppet och hur jag på bästa sätt ska kunna stötta, peppa och påminna henne under loppet, tillägger Christian.

Hur känns det att som tränare stå bredvid?

– Det är grymt roligt. Jag trivs verkligen med att vara på plats och jobba med mina löpare på nära håll och göra det bästa av varje dag. Jag har lätt att gå in i min roll som tränare och göra allt för att mina aktiva ska lyckas. Självklart vill jag även prestera som tränare.

Finns det något ni hade velat göra annorlunda?

– Utifrån de förutsättningar som vi haft har vi gjort allt. Jag har tagit den hjälp jag behöver inom områden jag inte behärskar fullt ut och jag har förändrat träningen på ett sätt som jag tror har varit bäst.

Laget känns väl förberett och då alla tre har varit här under precamp har vi fått en bra sammanhållning och lagkänsla i laget. Jag upplever att vi verkligen är ett maratonlag. Johanna, Cecilia och Charlotta har alla kunnat träna tillsammans om än olika pass vilket varit en fördel.

Christian Mundt

Meriterat startfält

Kvinnornas maratonlopp kommer att gå av stapeln fredagen den 27 september kl 22:59 och det är ett meriterat startfält som ställer sig på startlinjen, där nästan hälften av löparna har sprungit på tider under 2:30.

– Till de främsta är det långt fram och några har gjort under 2:20. För Johannas del skulle det vara roligt om hon får en bättre placering än hennes ranking, det är förhoppningen. Målsättningen är att få ut så mycket som möjligt under tävlingen. Det är svårt att spekulera i tider, men ta sig mål och känna att man gjort allt och placera sig högre än sin ranking så har hon gjort det bra, säger Christian.

Jag ser framemot att äntligen få springa loppet som jag nu fokuserat all träning mot de senaste månaderna. Det kommer bli en häftig upplevelse och jag kommer göra mitt bästa. Förhoppningen är att jag ska känna mig stark loppet igenom och kunna avsluta starkt.

Johanna Bäcklund

– Jag ser framemot att äntligen få springa loppet som jag nu fokuserat all träning mot de senaste månaderna. Det kommer bli en häftig upplevelse och jag kommer göra mitt bästa. Förhoppningen är att jag ska känna mig stark loppet igenom och kunna avsluta starkt, säger Johanna.

Har ni någon taktik inför loppet?

– Vi har inte satt någon taktik än utan inväntar de sista passen, bland annat ett pass där vi kör 5km i maratonfart + 5x200m. Troligen går Johanna ut defensivt, mer defensivt än vanligt, eftersom luftfuktigheten kommer att vara hög vid start för att sedan stiga under loppet. Jag tror att det är viktigare än vanligt att hitta rätt fart redan från start och Johanna har haft en tendens att gå ut lite hårt i tidigare lopp.

Hur mycket tror ni att värme och luftfuktighet kommer att påverka prestationen?

– Det kommer att påverka mycket. IAAF hade räknat på det och kommit fram till att prestationen sänks med 2,8 procent av värmen. Jag tror att det kan bli mer på grund av den höga luftfuktigheten. Om Johanna skulle sänka sin prestation med 2,8 procent skulle hennes sluttid landa runt 2:40, och det skulle vara en riktigt bra tid.

Till sist: hur kan du beskriva stämningen i laget?

– Laget känns väl förberett och då alla tre har varit här under precamp har vi fått en bra sammanhållning och lagkänsla i laget. Jag upplever att vi verkligen är ett maratonlag. Johanna, Cecilia och Charlotta har alla kunnat träna tillsammans om än olika pass vilket varit en fördel, avslutar Christian.

Löparlivet tackar Christian Mundt för den spännande pratstunden, trots bitvis halvknackig kvalitet på telefonsamtalet, och önskar Christian, Johanna och maratonlaget stort lycka till i Doha!


Följ Johanna Bäcklund, Charlotta Fougberg
och Cecilia Norrbom i VM 2019
Fredag 27 september
22:59 Maraton
Dela artikeln:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *