Redaktionsbloggen: Vad är en skada?

När är man skadad? Vad är en känning? När blir en känning en skada? Att erkänna sig skadad är inte helt lätt. Ett träningspass missat, flera pass, en tävling och helt plötsligt känns det som att hela säsongen är passerad. Eller åtminstone pågår utan min medverkan. Och hela tiden med den optimistiska visionen att imorgon funkar det att springa.

Samtidigt har jag sprungit. Lite. Väldigt lite. Veckan som passerat har jag väl joggat distansen av ett långpass. På en vecka! Det känns både deprimerande men samtidigt en lättnad att åtminstone kunna springa lite.

Det hela började i slutet av april. Ont i framfoten. Inlägg skulle lösa problemet sas det. Jag skaffade ett inlägg och fick fruktansvärda skavsår. Det låter simpelt men när det går ut över hela rörelseapparaten blir det ett problem. Samtidigt tryckte inläggen på en sena i foten (den andra foten än den jag först fick problem med), och en mycket lätt hälsporrekänning som jag dragits med en tid och som varit under kontroll blossade upp till en ordentlig inflammation. Plantar fasciit.

“Skador inom idrotten” – ett för närvarande mycket passande pris till mig på Norrtälje Stadslopp!

Tiden lider mot slutet av maj och nationaldagen närmar sig då årets roligast lopp arrangeras i Norrtälje. Hur det än var ville jag inte missa Norrtälje Stadslopp. Och jag joggade ju lite lätt om dagarna så jag bestämde mig att endast ta mig runt och njuta av att trots skadekänningarna delta i en tävling. Eller hur? Med nummerlappen på var det omöjligt att mysjogga. Jag sprang i mål som tvåa, närapå medvetet påkörd av en ilsken bilist och en smärta från helvete i foten. I princip hoppandes på ett ben efter loppet kunde jag tack och lov få lite behandling av en god vän. Och det är ungefär där jag är fortfarande.

Samtidigt frågar jag mig: när blev jag skadad? Är jag skadad? Först och främst var det en irritation som var under kontroll. Därefter trilskades den andra foten, en känning som skulle avhjälpas med inlägg. Och sedan började problemen. Jag har fortfarande svårt att acceptera att jag faktiskt är skadad men måste inse faktum att just nu får jag jobba hårt med rehab och alternativträning. Den goda nyheten är att jag ändå fått möjlighet att testa vattenlöpning, något som jag lite oväntat uppskattar väldigt mycket. Och det är helt okej att poolen varit uppvärmd till över 30 grader hela midsommarhelgen! Nu ser jag fram emot att bli skadefri och återvända till tävlingsbanorna.

Trevlig midsommar! /Jessica

Dela artikeln:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *