Tvåbarnsmamman Johanna Bäcklund siktar mot Stockholm marathon

Lagom till Mors dag har Löparlivet det stora nöjet att få presentera tvåbarnsmamman Johanna Bäcklund, Runacademy IF, som berättar sin väg in i löpningen, om att bilda familj samtidigt som hon elitsatsar och inte minst om framgångarna på maraton.

Text: Jessica Österberg, Löparlivet. Foto: Runacademy

”Ursäkta att jag inte svarade när du ringde. Jag var ute och sprang och var lite vilse med tiden”, säger Johanna Bäcklund, Runacademy IF, när hon ringer upp Löparlivet. Som de flesta småbarnsföräldrar kan vittna om har Johanna en hektisk vardag med två söner födda 2013 och 2016, arbetsliv och den egna elitsatsningen.

– Nyckeln, säger Johanna, är att alla runtomkring, familj och vänner, är engagerade i min satsning och också vill att det ska gå bra. Föräldrar och svärföräldrar hjälper till så mycket dem kan, till exempel vid lopp och träningsläger. Min man är engagerad, stöttande och följer ofta med på tävlingar.

Johanna Bäcklund. Foto: Deca Text&Bild
INFO Johanna Bäcklund
Född: 1985
Bor: Stockholm
Klubb: Runacademy IF
Tränare: Christian Mundt
Distans: lång
Personliga rekord: 5 000 m 17:25.96 (-12),
10 000 m 35:12.01 (-18), halvmaraton 1:16.52 (-18), maraton 2:35.11 (-19) (1:15.16 på halvmarapasseringen)

Nyckeln är att alla runtomkring, familj och vänner, är engagerade i min satsning och också vill att det ska gå bra. Föräldrar och svärföräldrar hjälper till så mycket dem kan, till exempel vid lopp och träningsläger. Min man är engagerad, stöttande och följer ofta med på tävlingar.

Johanna Bäcklund

Från innebandysatsning till elitlöpning

Johanna inledde sin löparkarriär 2009, för bara tio år sedan, efter en innebandykarriär där styrketräning och lite löpning kompletterade innebandyträningen. När Johanna valde att lämna innebandysatsningen bakom sig fanns det ändå en inneboende tävlingsinstinkt som väntade att få slå rot i något nytt. Att det blev löpning var tack vare att systern sprang motionslopp och Johanna hängde på och det blev flera lopp 2009:

– I maj sprang jag Blodomloppet på 42 minuter och Tjejmilen på 41:30. Jag testade även att springa halvmaran i Stockholm och sprang på 1:32. Jag hade aldrig sprungit så långt tidigare. Därefter sprang jag halvmaran på Åland i oktober, berättar Johanna som också är född och uppvuxen på Åland innan lärarstudierna föranledde en flytt till Uppsala 2004.

På Ålands halvmaraton förbättrade hon sin tid från Stockholm till 1:31 och blev kontaktad av den åländska friidrottstränaren Mikael Nordblom. Med hans hjälp tog hon på Premiärmilen 2010 steget att spräcka drömgränsen sub40 på milen när hon sprang i mål som femma på 39:04. Därefter rullade löparkarriären igång i full fart med kval till Finländska mästerskapen när hon sprang sitt första banlopp på 5 000 m på tiden 18:03. På Finska mästerskapen sprang Johanna både 5 000 och 10 000 m.

– Det var tyvärr inga bra prestationer. På 10 000 m sprang jag på höga 37 minuter men det var kul att vara med, säger Johanna som också fick mersmak för mästerskap och tog silver på finska mästerskapen i halvmaraton 2012 samtidigt som hon också sprang Göteborgsvarvet på 1:19.16, då tävlande för Rånäs 4H, och sprang hem en andraplats i Lidingöloppet på 2:01, dryga minuten efter finska Sandra Eriksson.


Jag såg det som att det bara var början av min löparkarriär och jag vet att många har blivit bra efter att de har fött barn, så jag såg fördelarna. Det fanns inte heller någon tanke att jag skulle lägga ned löpningen bara för att vi hade fått barn.

Johanna Bäcklund
Bilda familj under elitsatsningen

Samtidigt som livet ”kom emellan” med giftermål 2012, första barnet föddes 2013 och familjen flyttade till Stockholm, hade Johanna beslutat att hon ville satsa på löpning. Träningen i sig och själva utmaningen i att se hur bra hon kunde bli låg till grund för satsningen:

– När jag gör något går jag in helhjärtat för det. Jag såg att jag hade kapacitet att springa bra och det var det som avgjorde att det blev löpning, säger Johanna som snabbt var igång med löpningen igen efter att ha fött sin första son i juli 2013.

– Jag såg det som att det bara var början av min löparkarriär och jag vet att många har blivit bra efter att de har fött barn, så jag såg fördelarna. Det fanns inte heller någon tanke att jag skulle lägga ned löpningen bara för att vi hade fått barn, säger Johanna.

Även om Johanna berättar att hon kunde springa under hela graviditeten, ända till dagen innan sonen föddes, beskriver hon att intensiteten gradvis sänktes ju längre in i graviditeten hon kom och det gjorde att hon till slut fick släppa alla krav på att prestera under en period. Det blev också som en period med mental återhämtning från krav på prestation.

Efter födseln var Johanna snabbt tillbaka i träning, bara efter fem veckor var det dags för det första löppasset.

– Eftersom jag hade tränat ända fram till födseln, även om det var lugnare träning, hade jag en bra grund men jag stegrade träningen långsamt, berättar Johanna som på Kungsholmen Runt 2014 första gången sprang milen under 36 minuter, tio månader efter att sonen föddes.

I oktober 2016 föddes andra sonen och liksom under första graviditeten kunde Johanna fortsätta träna och tränade ungefär sin normala mängd halvvägs in i graviditeten, även om hon inte tävlade.

– Jag tränade hela tiden men de sista veckorna blev det max tre mil per vecka och sista veckan blev det crosstrainer och cykel. Första sonen föddes med kejsarsnitt och då var jag mer försiktig med styrketräning och lyft efter snittet. Under andra graviditeten hade jag mer fokus på bäckenbottenträning, säger Johanna.


Att välja att träna är alltid en fråga om prioriteringar. Dygnet har 24 timmar och du själv styr vad du vill göra med dem. För mig innebär löpningen att jag får mer ork att vara med barnen och vara en bra mamma. Nu är barnen fullt medvetna om att jag springer och jag tror att det är bra att växa upp med en aktiv familj.

Johanna Bäcklund
Att få livspusslet att gå ihop

Fram till att andra sonen föddes, i oktober 2016, hade Johanna åländska Mikael Nordblom som tränare och träningen var inriktad mot 10 km och halvmaraton.

– Jag körde två kvalitetspass med intervaller, relativt korta. Cirka 30 minuter kvalitet vardera. Vi försökte bygga fart och snabbhet på bana men körde inte så mycket tröskel. Totalt sprang jag ungefär sju mil i veckan med en vilodag eller med alternativ träning, berättar Johanna.

Efter andra barnet valde Johanna att planera sin träning själv och köra mer ”på känsla”:

– Det är lite planerande med två barn och det blev mycket distans med löpvagn. Kvalitet kunde jag köra på fredag kväll när min man kom hem från jobbet och på söndagar, i övrigt blev det mest barnvagnsdistans eftersom sonen sov bra i löpvagnen, förklarar Johanna.

– Att välja att träna är alltid en fråga om prioriteringar. Dygnet har 24 timmar och du själv styr vad du vill göra med dem. För mig innebär löpningen att jag får mer ork att vara med barnen och vara en bra mamma. Nu är barnen fullt medvetna om att jag springer och jag tror att det är bra att växa upp med en aktiv familj, säger Johanna som också poängterar att löpningen är hennes sätt att få egentid.

Johanna började arbeta på Runacademy 2014, och arbetar idag framför allt administrativt med samordning av träningsaktivteter och träningsupplägg:

– Jag har valt att arbeta 80 procent samtidigt som det är ett litet företag och allt måste göras, men alla är väldigt förstående. Jag kan jobba en del hemifrån och de är guld värt för att barnen inte ska få för långa dagar på förskolan men det innebär också en del sena kvällar framför datorn. Vi har det bra med nu med förskola och jobb inom 600 m hemifrån, berättar Johanna.

Träningen som Johanna själv lade upp resulterade också i nya framgångar, inte minst genom ett SM-brons i halvmaraton vid Göteborgsvarvet 2017, där hon till slut nådde under 1:19 som hon kämpat med sedan 2012, och hon sprang också milen under 35 minuter. 2018 följde Johanna upp med ett SM-silver i halvmaraton på Göteborgsvarvet och förbättrade sin tid med nästan två minuter till 1:17.31, jämfört med föregående år, sprang Kungsholmen Runt på 34:50 och tog SM-brons på 10 000 m. Det är också helt klart att Johanna ställer höga krav på sig själv och sin prestation:

– Det gäller att hela tiden utgå från sig själv och sin egen kapacitet. Att inte springa för någon annan utan för sin egen skull tror jag är viktigt. Visst ställer jag höga krav på mig själv men jag utgå hela tiden från vad som är rimligt och vad jag kan klara. Det allra viktigaste är att ha kul. Jag drivs av att lyckas men jag skulle inte kunna pressa mig själv om jag inte har kul, säger Johanna som också menar att hon är en envis och tuff person som vill utmana sig själv.


Tanken var egentligen inte att springa Stockholm marathon utan Göteborgsvarvet. Det var tre veckor till Göteborgsvarvet och fem veckor till Stockholm marathon efter Hamburg. Vi testade ett tufft pass andra veckan efter Hamburg och valt att chansa mot Stockholm marathon istället för Göteborgsvarvet.

Johanna Bäcklund
Siktet inställt på maran

Efter de svenska framgångarna på EM i maraton började Johanna få upp suget att springa en mara igen (hon sprang Stockholm marathon 2015 på 2:51) och hon valde att se sig om efter hjälp med träningsplaneringen. Eftersom Runacademy inte har någon tränare knuten till sig valde Johanna att kontakta den framgångsrika maratontränaren Christian Mundt.

– Christian har tränat många bra maratonlöpare som har fått framskjutna placeringar i bland annat Stockholm marathon. Hans namn har dykt upp och jag har lyssnat på poddar där han har varit gäst. Tre dagar efter att jag kontaktat honom körde vi första passet ihop, säger Johanna och lyfter fram att han är väldigt engagerad som tränare och hon känner, trots att de bara har jobbat ihop sedan hösten 2018, stort förtroende för honom.

Johanna beskriver att träningen blev lite annorlunda jämfört med hur hon hade tränat innan, framför allt började de jobba på uthålligheten. Uthållighet och långa trösklar är något som Johanna hade börjat bygga upp på egen hand efter andra barnet.

– Efter andra graviditeten låg mängden på ungefär tio till 12 mil i veckan och två kvalitetspass. Nu har vi ökat mängden till 16-17 mil och långpass som kan vara upp emot 40 km, men inte bara i lugn fart utan i 90 till 95 procent av marafarten. Jag kör dubbelpass cirka fem dagar i veckan, berättar Johanna.

Johanna kan också konstatera att kroppen har klarat mängdökningen bra och en anledning kan vara kontinuiteten i träningen sedan hon började, utan avbrott för skador ock liknande utöver cirka en månads uppehåll i samband med att barnen föddes.

I december var det dags att se om träningen gett utdelning och valet föll på Valencia marathon. Målet, berättar Johanna, var under 2:45 men allt eftersom träningen gått över förväntan skärptes målsättningen till 2:40. Christian hade endast hjälpt Johanna i tio veckor när det var dags för Valencia och mängden i träningsveckorna hade ökat till cirka 13 – 14 mil. Resultatet blev 2:39.12 och siktet var inställt mot en ny mara.

Det blev riktigt tuff träning under våren med kvalitetspass på runt tre mil. Johanna ger några exempel: 4x4km i marafart och 7x2km i marafart som byggts upp efter hand till 7×3 km i marafart. I Hamburg marathon i slutet av april blev tiden 2:35.11, vilket också är under VM-kvalgränsen på maraton. Nu väntar nästa maraton:

– Tanken var egentligen inte att springa Stockholm marathon utan Göteborgsvarvet. Det var tre veckor till Göteborgsvarvet och fem veckor till Stockholm marathon efter Hamburg. Vi testade ett tufft pass andra veckan efter Hamburg och valt att chansa mot Stockholm marathon istället för Göteborgsvarvet, berättar Johanna som också förklarar att mängden har minskats till 12 till 13 mil per vecka och ett tuffare pass per vecka för att kroppen ska få den återhämtning som behövs.


Det ska bli spännande men mycket hänger på hur återhämtningen efter Hamburg har gått och hur jag lyckas toppa formen. Det är mycket som spelar in men det är klart att jag siktar högt.

Johanna Bäcklund
Chansning mot Stockholm marathon

Johanna sprang Stockholm marathon 2015, mest som en kul grej, men gjorde det ändå på en imponerande tid. Efter att ha gått i mål på på 2:51, utan specifik maratonträning i kroppen beskriver Johanna att kroppen var tung och gjorde ont överallt.

– Den gången gjorde jag det mest som en kul grej, nu handlar det mer om att prestera, konstaterar Johanna.

Jämfört med 2015 ser banan annorlunda ut. De tidigare två varven har ersatts av en varvsbana. Johanna ser fram emot att tävla på hemmaplan och möta Sverigeeliten i marathon:

– Det är inspirerande och roligt att på SM möta duktiga maratonlöpare som Mikaela Larsson, Hanna Lindholm och Malin Starfeldt. Banan blir en utmaning och anses inte vara så snabb men det är kul att det är ett varv och det är lite backigt så att det händer lite längs vägen, säger Johanna.

Än så länge har Johanna inte lyckats springa med negativa splits på något av sina tre maraton som hon har genomfört men menar att hitta rätt till stor del handlar om erfarenhet:

– Man måste våga ta det lugnt i början. Det ska kännas lätt och även om det är lätt i början är det långt att springa. På en mara är det mer som påverkar än att bara springa.

Avslutningsvis frågar Löparlivet vilka målsättningarna är inför Stockholm marathon?

– Det ska bli spännande men mycket hänger på hur återhämtningen efter Hamburg har gått och hur jag lyckas toppa formen. Det är mycket som spelar in men det är klart att jag siktar högt, avslutar Johanna.

Löparlivet tackar Johanna för pratstunden och önskar all framgång på Stockholm marathon!

Dela artikeln:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *